Tips og råd til bjørnejakt i utlandet

En vellykket bjørnejaktNår du skal jakte svartbjørn eller grizzly i Canada eller Alaska må du ha med deg en guide, og han vil gjøre alt han kan for å sikre deg fangst. Derfor er det ikke så mange tips og råd du på forhånd må vite om for å få en vellykket jakt, men her har vi delt noen av våre erfaringer.

Det viktigste vil være at du er åpen og positivt innstilt til jaktformen guiden foreslår å bruke. Mange norske jegere reiser til Canada for å oppleve villmarken og for en del er det utenkelig å bruke bil for å speide etter bjørn, men dersom dette blir foreslått er det en god ide å følge guidens råd. Vær positiv - man får bare den moroa en selv lager!

Dersom det er viktig for deg å drive smygjakt bør du sjekke nøye ut hvilken jaktform de forskjellige arrangørene har. Du bør også vurdere om høstjakt er en god ide for deg fordi det på høsten i større grad jaktes på bjørn i høyere og åpnere terreng som gir bedre mulighet for smygjakt. Ofte vil en om høsten speide etter bjørn i fjellsider med mye bær, og snike seg inn på dem.

Hva skal du ha med deg

Du vil sikkert motta en liste over ting du skal ha med fra din arrangør og du kan også ta en titt på vår pakkliste for å få noen tips. I tillegg til det du vanligvis har med deg på jakt er det et par ting det er lurt å huske på:

  • Tips – guiden din forventer tips og det er ikke unormalt å tipse noen hundre dollar. Husk også at det er andre som hjelper til med opplevelsen din. Dette kan være kokken som lager mat, en annen guide som tar deg med på fisketur osv.
  • Ekstra kontanter – det er lurt å ta med litt ekstra kontanter slik at du kan kjøpe ting. Selv om det er midt i villmarken kan det blir aktuelt å bruke penger. Dette kan være sluker til fiske som du kjøper eller øl du kjøper av en annen jeger. Alltid greit å ha med litt ekstra kontakter og bruker du dem ikke inne i skogen trenger du sikkert litt penger til hjemreisen.
  • Drikke – vi var alt for sparsomme i forhold til hvor mye øl vi tok med oss. Vi beregnet 1 til hver per person, men glemte at en deler med guider og andre jegere og gikk derfor tom i løpet av kort tid. Det bør jo ikke drikkes så mye på kveldene, men en øl eller 2 er alltid godt. (Pass på å ikke ha så mye at guidene får for mye – det kan straffe seg på neste dags jakt.)
  • Ekstra lisenser – i Canada kan hver person felle max 2 svartbjørn per år. Har du kun kjøpt 1 lisens på forhånd kan du som regel kjøpe en til på stedet, men dette forutsetter ofte at du har kontanter for dette. Så pass på å ta med og evt. trofeavgift når du reiser.

Sindre og GrizzlyLange og Korte hold

Bjørnejakten kan by på både korte og lange hold for skuddet. Vi opplevde å ha grizzly på 5 meters hold, mens jeg skjøt min på 214 meter, og dette setter krav til både rifle og kikkertsikte. Guiden vår var litt oppgitt over at mange norske jegere kom en 375HH og mente at et mer flattskytende kaliber ville ha vært bedre. Selv var jeg i et par situasjoner veldig glad for at jeg hadde et kikkertsikte med variabel forstørring fra veldig lav til passe høy (jeg har en Swarovski 2,5 – 15). Denne variable forstørringen gjorde at jeg fint kunne bruke rifla når vi gikk etter skutt bjørn i skogen og var usikre på om den var død eller ikke, og samtidig kunne jeg fint skyte grizzlybjørnen min på 214 meter.

Hvilke jaktformer er vanlig

Bjørnejakt i Canada og Alaska drives på flere forskjellige måter, og det er avhengig av om det er vårjakt, høstjakt og generelt hva guiden har erfaring med. Hvilken årstid du jakter på er avgjørende for hvor bjørnen befinner seg og er derfor avgjørende for hvordan jakten bedrives. På våren trekker bjørnene ned fra høyere områder og søker etter grønt gress langs veier og i lysninger/hogstfelt. På våren vil det derfor være effektivt å gå langs skogsbilveier og søke frem åpne områder en kan speide over. På høsten trekker bjørnen høyere opp i terrenget for å finne bær i liene, og en kan da få en svært effektiv jakt ved å benytte en spotting-scope for å finne bjørn.

Åtejakt er ikke tillat i alle områder / delstater, men der det er tillatt er det en ofte benyttet taktikk. Åtejakt er svært effektivt og kan også gi muligheter på ulv. Ofte vil guiden benytte åtejakt sammen med andre jaktformer hvor en posterer ved åtet på kveldene og bruker morgenen og dagen på andre jaktformer.

Ulvelisens

Mange av reisearrangørene inkluderer en ulvelisens i bjørnejakten, men pass på å ikke ha for store forventninger i forhold til felling av ulv. På våren og høsten skal du ha flaks om du ser ulv. Dersom du er heldig å ser ulv er de som regel i bevegelse og raske skudd er nødvendig for å få uttelling. De aller fleste bjørnejegere vil oppleve å reise hjem uten ulv, så tenk på det som en bonus.

Sindre og Jordy2:1 vs 1:1

Svartbjørnjakt praktiseres som oftes som 2:1 jakt (2 jegere og 1 guide). Dersom du reiser alene på jakt og har 2:1 må du derfor regne med å komme sammen med en annen jeger. Dette betyr at dere må bytte på hvem som får sjansen når bjørnen viser seg, og dere må på forhånd bestemme hvem som skyter først og om det er sjanser eller døde dyr som avgjør hvorvidt dere bytter eller ikke. Den vanligste måten å løse dette på er å bytte jeger for hver reelle sjanse. Dette gir som regel mer jevn fordeling av opplevelsene. Det er også vanlig at dersom den ene jegeren har fått bytte så får den andre jegeren alle sjanser inntil han/hun har fått skutt sin bjørn.

1:1 jakt er mer kostbart enn 2:1, men gir selvfølgelig øket sjanse for fellinger. På grizzlyjakt er det normalt å ha 1:1 jakt fordi det er mye vanskeligere å få fellinger på grizzly og fordi ekstrakostnaden for 1:1 guiding blir relativt sett mindre når lisensen er dyr.

Ørret i CanadaFiske

Canada og Alaska tilbyr et fantastisk fiske, og alle som reiser til Canada bør ta med seg fiskeutstyr eller forhøre seg med sin reisearrangør hvorvidt en kan låne utstyr. Dersom du blir ferdig med bjørnefellingene tidlig så skal du ha uflaks for å ikke slå din personlige ørretrekord.

Tren mye – det kan være farlig!

Forbered deg ved å skyte mye og raskt. Et minimum vil være å skyte godt på skytebanen, men jeg anbefaler at du tar treningsopplegget ditt litt lengre. Dersom du har et sted der du kan rigge opp en provisorisk skytebane anbefaler jeg å kjøpe noen bjørneblinker fra Canaxa http://www.canaxa.se i Sverige. Kjøper du noen forskjellige figurer kan du plassere dem litt rundt og se hvor raskt du klarer å skyte på tavlene (og hvor godt du treffer).

Bjørnen er ikke alt for redd

Bjørnen vil normalt sett skygge unna dersom den ser, lukter eller hører mennesker. Allikevel er den på langt nær så sky som for eksempel hjortedyr her hjemme, og det er mulig å komme innpå den selv om en er oppdaget. Grizzlybjørnen er vant med å være kongen i skogen og kan være lite redd.

Background
Se trailerFå en smak av bjørnejakt i Canadas villmark
 
Se trailerFå filmen på DVD til kun 269,- Bestill i vår nettbutikk
 
 TIPS: Jakt i Skottland
 
"...masse vilt og spennende jaktopplevelser. Rimelig og kort reise er det også..."
 
Les historien eller få tips
Se også trailer fra filmen
 
Trailer fra hjortejakt i Skottland